10/07/2008

Threenager

▫Overheden, reclamemakers en winkeliers moeten rekening houden met een nieuw soort jongere: de threenager. Een dertiger die zich gedraagt als tiener.

Ze hebben geen zin in hypotheken, kinderen en het ontwikkelen van een sterk besef van identiteit of toekomstperspectief. Wel beschikken ze over geld en een eigen woonplek. Deze ‚gouden jeugd’ duurt volgens deze threenagers maar liefst tot 34-jarige leeftijd. Opvallend genoeg apen ze wel heel sterk de keuzes na die tieners maken qua merken, kleding en technologische snufjes. Dat blijkt uit onderzoek door muziekzender MTV Networks onder 25000 respondenten in de leeftijd van 16 tot 46 jaar in 18 landen, waaronder de Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, de VS en Nederland. Van alle landen heeft Nederland de grootste groep van deze threenagers, terwijl deze dertiger wereldwijd al een sterk fenomeen is.
„Door de opkomst van de threenager, hebben tieners uiteindelijk een grotere invloed gekregen op de maatschappij. Dertigers letten immers nog steeds erg op ze. De threenager wil echter wel anders aangesproken worden door bedrijven, reclamemakers en beleidsmaker”, zegt onderzoeker Jasper Ordelman van MTV Networks. In de Gouden Jeugd van 25 tot 34 jaar zijn naast de threenagers ook nog andere type jongvolwassenen te onderscheiden zoals de gevestigde presteerders, die innerlijk rustig zijn en tevreden met hun leven en levenskeuzes. Nostalgische dromers balen van snel gemaakte levenskeuzes en hebben het gevoel al vast te zitten in een levenspatroon wat ze eigenlijk nog niet wilden. Ambitieuze strebers, hebben sterk het gevoel volwassen te willen zijn, maar kunnen het nog niet waarmaken financieel gezien. Ze wonen nog bij hun ouders. Spanje telt er veel van.
Jouke Schaafsma

Nog geen opmerkingen.

Een reactie plaatsen:

Nieuwer bericht ◄┘Terug ⌂ Ouder bericht

Translate|Vertaal:

Volgers:

Recent Visitors

Archief


Locations of visitors to this page
eXTReMe Tracker
Sexy Naked Blogs Personal Blogs BlogRankers.com