Zo gaat men dus in Nederland met de eigen films om. Gebouwen, boeken en geschriften: allen worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid geconserveerd en geld speelt daarbij geen rol. Maar zodra het cinematografische van het cultureel erfgoed ter sprake komt gelden andere regels. Hoe Blue Movie eruit ziet is een schande. De film kraakt, piept, jengelt en is over de hele linie naar de knoppen. Een film die door ruim twee miljoen mensen is gezien is blijkbaar minder belangrijk om goed te bewaren dan een slecht antiek boek. Het digitaliseren van Blue Movie heeft dus ook geen nut; de mastertape is een slechte kopie van een veelgedraaide filmrol. Scorpio Films mag daarmee zitten. Blue Movie kent namelijk een status van importantie door een grensverleggende invalshoek. Voor het eerst werden in een Nederlandse speelfilm zulke nietsverhullende sekscenes getoond. Geen enkele andere film gaf het brede publiek zo'n inkijkje in de heersende seksuele revolte. Het duo Pim & Wim werd miljonair omdat zij als eersteklas zakenlui in een gat waren gesprongen waarvan de gevolgen eigenlijk niet te overzien bleken te zijn. Ruzie met de filmkeuring en een jarenlange verbanning van de TV gaven Blue Movie alleen nog maar meer standing. Het heeft veel weg van Deep Throat, alleen werd Blue Movie op oerhollandse wijze geweerd. En waar ging het nu eigenlijk allemaal om? Inderdaad telt de rolprent een hoog aantal momenten met een seksuele insteek. Hoofdrolspeler Hugo Metsers was bereid om ver te gaan waardoor de vrijpartijen met zijn tegenspeelsters niets aan imaginatie overlaten. Dat idee had Wim Verstappen opgedaan in New York waar hij zich enige tijd had teruggetrokken in donkere bioscopzalen. Maar méér dan een soft-porno zonder content is Blue Movie niet. Saai is het inzonderheid en een inhoudsopgave is er al helemaal niet. Dat karakteracteurs als Helmert Woudenberg en Kees Brusse beter kunnen is voor de hand liggend. Niet voor Hugo Metsers, maar toch ook welzeker voor Carry Tefsen. Carry Tefsen is heerlijk ontspannen als buurvrouw die in het vizier van de ex-bajesklant komt. Het decor van de Bijlmer gebruikt Wim Verstappen uitstekend door plakshots van gebouwen en het geluid van vliegtuigen te hanteren. Blue Movie is als document van belang voor de Nederlandse filmhistorie. Maar zowel kwalitatief als kwantitatief is het een samenraapsel van een heleboel en niets.Zoals de meeste erotische films…
Zie ook Blue Movie (GIF-animatie) en Frank & Eva.Labels: cultuur vingert porno filmWil je meer weten?
1 Opmerking:
Beter dan Zomerhitte is niet zo moeilijk want als er één overbodige film dit jaar in premiere is gegaan dan is het Zomerhitte wel.
Blue Movie is gedateerd maar beter dan Zomerhitte.
Een reactie posten: