10/10/2007

Nieuwe Volkslied

Televisie Democratie:

Nederland kiest op democratische wijze een nieuw volkslied. De liedjes die door professionals geschreven werden, werden uitgevoerd door artiesten. Het publiek kon stemmen op haar favoriete nieuwe volkslied.
Klik op om te beluisteren.

Van 5 tot en met 12 oktober staat alles in het teken van Wij Zijn De Baas, een themaweek over democratie. In 35 landen zal door op TV, Radio en Internet aandacht gegeven worden aan dit onderwerp, zo ook in Nederland. Zie ook Geen Commentaar.

Populisme Pur Sang:


VPRO
Op 5 oktober startte de „Week van de Democratie” bij de publieke omroep. Ook diverse VPRO-programma's deden mee, waaronder de democratische verkiezing van een nieuwe Nederlands volkslied.
Herkent iedereen zich nog in het Nederlandse Volkslied? Kunnen we ons nog vinden in de ruim vierhonderd jaar oude tekst over ons Duitse bloed en de koning van Spanje? Past ons volkslied nog wel bij onze moderne samenleving of is de tijd rijp voor een nieuwe, meer eigentijdse versie? Op deze plaats kon u vanaf eind september uw stem uitbrengen op een van de zeven splinternieuwe volksliederen. Geschreven door gelauwerde tekstschrijvers en componisten, vertolkt door Nederlandse topartiesten.

Alle liederen waren te horen in een groot 75 minuten durend programma, waarvoor de VPRO voor het eerst samenwerkte met Endemol. Aan het eind van de avond werd welk lied zich volgens de Nederlanders het nieuwe Nederlandse volkslied mag noemen.

Van een rap tot een chanson, van een luisterlied tot een koor; de zeven liederen verschillen in alle opzichten van elkaar maar hebben gemeen dat ze uniek zijn, nieuw en eigentijds. Zo schreef en componeerde formatie The Opposites een rap met de titel: „Dikke Lul Drie Bier
Ey kerel, wat de boer niet kent wordt niet gegeten
Vergeet het. Nuchter alsof ik gister niet ben wezen feesten
Streken, kattenkwaad, stekelige bakkebaard
Geen geld voor de kapper, geen cent te makken maat
Zonder pegels , pratsen, 's avonds laat
Met m'n gabbers op straat, noem ons de nachtwacht
M'n bier staat koud, de kachel staat aan
Je moet eten wat de pot schaft of anders maar gaan
Ik ben die honderd als een meier. Die kleine Willem de Bruin
Altijd gezeik met koddebeiers en pottenkijkers
Let op je eigen, nee kerel niet bemoeien
Ik ben nooit uitgekauwd net als koeien
Zomers met een frisse coupe, 's winters met een muts op
Niks multicultureel, gewoon een grote hutspot
Hand op m'n scrotum, vuist op m'n borst
En ik zeg je met trots ik ben van Nederlandse bodem
Kerel ik zeg je
Een, Twee, Drie en tot de Vier
Het maakt niet uit dikke lul drie bier
Een, Twee, Drie en tot de Vier
Het maakt niet uit dikke lul drie bier
Geef me boerenkool met worst en laat de leeuw niet in z'n hemd staan
Ik heb een oude fiets en daarmee scheur ik door de trambaan
Ik ben een Marokkaan een Surinamer en een Antilliaan
Fok een huidkleur homie, ik heb oranje aan
Ik hou die lidtekens van WO2
Maar ik geniet met volle teugen van de VOC
En niet te scheutig met de CO2
Ik moet geld hebben, ik maak alles waar, een echte handelaar
Ik ben een arbeider, een Nederlandse vredesstrijder
Ik ben Frank. Schrijf wat je mee kan kijken
Ik ben Heineken, Studio Sport
Ik ben Albert Heijn, ik geef je overal het eten op je bord
Niks door m'n strot. En ook al ben ik klein, ik ben rijk
Ik chill 'm met m'n vinger in de dijk
Niks is wat het lijkt maar weet dat je me kan vertrouwen
want als het water komt ben ik de beste dammenbouwer
Een, Twee, Drie en tot de Vier
Het maakt niet uit dikke lul drie bier
Een, Twee, Drie en tot de Vier
Het maakt niet uit dikke lul drie bier
…… Yeah Big2 op de beat……
.
Frans Bauer bezong in „Mijn Vaderland
Land van tolerantie en het grootste hart
Jij omarmt de wereld… Dat maakt jou zo apart
Klein zijn op de aardbol, groot in woord en daad
Daar waar je graag thuiskomt en liefde nog bestaat.

Refrein:
Nederland, mijn vaderland
een zijn met Oranje
Nederland, mijn vaderland
'k heb je lief mijn Nederland.
Nederland, mijn vaderland
'k heb je lief mijn Nederland.

Land omringd door dijken, waar de molens staan
Vele bruggenbouwers… Wie kent ze niet van naam
Stoere ferme knapen, mensen als Piet Hein
Trots vanwaar ze kwamen en een van hen te zijn.
(Refrein)
Daar waar de vrijheid lacht
'n land van mening
'n volk met grote kracht… en volop strijd
Gevoel voor mensenrecht
Oog voor 'n ander
Ik draag het rood-wit-blauw tot in de eeuwigheid.
(Refrein)
op eigen wijze ons land met een tekst van Emiel Hartkamp. deKoor, winnaar van Henny Huisman's Korenslag, presenteerde het achtstemmig „Lied Voor Nederland
Dit is een lied voor Nederland
dat dierbaar oord op aard
dat mooie vrije vredeland
een lied van liefde waard
Over steden, dorpen, dijken
waakt wakker 't rood wit blauw
't is met niets te vergelijken
dit land van hou en trouw
Over weiden, wolken, water
daar waait de westenwind
en je merkt het vroeg of later
dat je dat wel aardig vindt
dat je dat rechtvaardig vindt
Dit is een lied voor Nederland
dat dierbaar oord op aard
dat mooie vrije vredeland
een lied van liefde waard.
met tekst van Herman Pieter de Boer. Han Kooreneef (co-auteur van „Dromen Zijn Bedrog”) schreef de tekst voor de hymne van Liesbeth List getiteld „Holland, Land Van Wind En Water
Rijk is jouw geschiedenis
Land waarvan de aarde moeizaam
Op de zee veroverd is
Jouw rivieren en je wolken
Kleuren jouw gezicht
Land van boerderijen
En sporen in de klei
Van klapperende zeilen
En koeien in de wei
Van molens en van dijken
Jouw landschap is vertrouwd
Ik mis mijn eigen Holland
Waarvan ik zoveel houd
Land van oude werven
En koren in de zon
Ik zie je langzaam sterven
Je hart is van beton
Land waarin ik groot werd
En dat ik zo vaak mis
Wanhopig blijf ik zoeken
Naar wat er niet meer is
Holland land van wind en water
Rijk is jouw geschiedenis
Land waarvan de aarde moeizaam
Op de zee veroverd is
Jouw rivieren en je wolken
Kleuren jouw gezicht
Land van veel gezichten
En kleuren door elkaar
Jouw oude tolerantie
Loopt plotseling gevaar
De angst lijkt het te winnen
Van wat de boer niet kent
Terwijl jij diep van binnen
Gastvrij gebleven bent
Holland land van wind en water
Rijk is jouw geschiedenis
Land waarvan de aarde moeizaam
Op de zee veroverd is
Jouw rivieren en je wolken
Kleuren jouw gezicht
. Syb van der Ploeg, voormalig voorman van de Friese popgroep de Kast, zong een lied
Eén hart, één ziel, één wereld…
Wat moet ik met één land?
Een kind, een kneus, een kerel
Ze passen in één hand
Als één toon de muziek maakt
Dan makkers, zet de toon
Met één noot die mijn hart raakt
Wordt massa een persoon
Ieder zingt zijn eigen lied
En samen klinkt een volkslied
Maar iedereen hetzelfde
Zo'n lied dat wil ik niet
Eén rijk, één volk – ik ken ze…
Mijn eigen manifest:
Ik hou van alle mensen
Zolang je mij niet pest
Als één toon de muziek maakt
Dan makkers, zet de toon
Met één noot die mijn hart raakt
Wordt massa een persoon
Ieder zingt zijn eigen lied
En samen klinkt een volkslied
Maar iedereen hetzelfde
Zo'n lied dat wil ik niet
Zo'n lied wil ik niet
Geen vijandbeeld, geen jagersbloed
Geen vijandbeeld of vaderland
Geen Nederland of Jaderland
Geen Nepal-Japal, Japan-Neepan
India of Indinee
Ieder zingt zijn eigen lied
En samen klinkt een volkslied
Maar iedereen hetzelfde
Zo'n lied dat wil ik niet!
van de hand van Jan Rot. Het lied dat Paul de Munnik liet horen heet „Vervelië
Er is een land van geen belang
Dat naar zijn navel staart
En alles gaat zijn loden gang
Niets is de moeite waard
Er is een land dat altijd zeurt
En steeds op zeker speelt
Een land waar nooit echt iets gebeurt
Een land dat zich verveelt
Vervelië, Vervelië
Een grote lange sleur
Vervelië, Vervelië
Stelt altijd weer teleur
Er is een land van vlees noch vis
Waar slechts de angst regeert
En met geen greintje wildernis
En in zichzelf gekeerd
Vervelië, Vervelië
Springt zelden uit de band
Vervelië, Vervelie
Mijn duffe queruland
En toch, toch houd ik van dat land
Al is het nog zo saai
Niet flamboyant maar protestant
Niet elegant maar taai
Al is dat land ook nog zo stug
Geen zonnetje in huis
Ik keer er altijd weer terug
Want daar voel ik mij thuis
Vervelië, Vervelië
Juihuihuihuihuig ik aan het strand
Vervelië, Vervelië
Mijn dierbaar Vaderland
, geschreven door Bas van Otterloo, met tekst van Jeroen van Merwijk. Van Merwijk baseerde zich op een gedachte die Gerard Reve ooit liet horen over ons land: «er gebeurt nooit iets in onze Moerasdelta. Ons kleine landje zoude eigenlijk Vervelië moeten heten.»

Naar een idee van Paul Ruven en Marian Batavier

Wat wordt het nieuwe Nederlandse Volkslied?

Een week over democratie is niet compleet zonder een nieuw democratisch gekozen volkslied. De afgelopen maanden zijn tekstschrijvers, componisten en artiesten aan de slag gegaan met de opdracht: maak een lied dat past bij het Nederland van nu. Op deze pagina kun je de zeven splinternieuwe volksliederen beluisteren. Stemmen via internet is niet meer mogelijk.

Op 10 oktober 2007 waren vanaf 21:20 alle volksliederen en de bijbehorende clips te zien in een speciaal programma met presentator Leon Verdonschot op Nederland 1. Tijdens de uitzending gaf een panel van deskundigen een oordeel en natuurlijk kon er tijdens de uitzending ook nog worden gestemd via sms en telefoon. Aan het eind van de avond werd bij Pauw & Witteman gemaakt welk lied zich voortaan naast het Wilhelmus het ‚nieuwe Nederlandse volkslied’ mag noemen.

De kosten voor deelname aan de stemprocedure per telefoon bedragen € 0,60 per gesprek exclusief de kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon.
De kosten voor deelname aan de stemprocedure door middel van een sms bedragen € 0,60 exclusief de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon.
Informatie over blokkering van 0909-nummers, kan worden verkregen bij het KPN-servicenummer 0900-0244 (€ 0,10 p.m.). Voor overige vragen en opmerkingen kunt u terecht bij telefoonteam@Endemol·Nl.

Bron: Wij Zijn De Baas

TV Gids

Pauw & Witteman
Actuele talkshow

Leon Verdonschot schoof aan. Hij presenteerde het programma „Het nieuwe volkslied” in het kader van de „Week van de Democratie”. In de uitzending van Pauw & Witteman maakte hij ook wat het nieuwe volkslied van Nederland werd. Tijdens „Het nieuwe volkslied” werden er zeven potentiële nieuwe volksliederen te horen gebracht waarna een deskundige jury deze beoordeelde. Ook het ‚volk’ kon stemmen op hun favoriet. Drie liedschrijvers waren te gast. Driek van Wissen die het volkslied „Wij Zitten Goed
Proeve van een nieuw volkslied

Al is ons land met zoveel landgenoten
Ook hemelsbreed van zeer beperkte grootte
En is het op de wereldbol een stip,
Al zitten wij elkaar dus op de lip
En houden wij elkander in het oog,
Al zitten wij soms met elkaar omhoog
En zitten wij elkaar dan op de nek,
Toch zitten wij hier wel op onze plek.
Al zitten wij elkaar vaak in de haren,
Wij doen ons best de vrede te bewaren,
En haasten ons dus te verklaren
In vaderlandsgetrouwe samenzang:
Wij zitten hier met liefde levenslang.
Al zitten wij elkander op de huid,
We zitten onze tijd hier samen uit
Wij zitten goed en zijn dus in de wolken
Omdat wij zo'n geweldig land bevolken,
En willen dit ook graag vertolken
In vaderlandsgetrouwe samenzang:
Wij zitten hier met liefde levenslang.
Wij zitten hier met liefde levenslang…
schreef, Herman Pieter de Boer die „Lied Voor Nederland” schreef en de rappers van The Opposites die het lied „Dikke Lul Drie Bier” schreven.


Handschrift van het Wilhelmushandschrift van het Wilhelmus(toegeschreven aan Filips van Marnix van Sint-Aldegonde)
Bron




„Mijn Vaderland” door Frans TuinkaBouter, de balkende reservebelg met Amsterdams accent uit Braboland – waar blijft „Mijn Moederland”?

„Lied Voor Nederland” door deKoor – achtstemmig: zijn ze gek geworden, is één- of tweestemmig niet al moeilijk genoeg voor de gemiddelde ingezetene?

„Holland, Land Van Wind En Water” door Liesbeth Slist & „Ieder Zingt Zijn Eigen Lied” – de meeste mensen kunnen het eerste couplet van het Wilhelmus al niet onthouden, dus met zo'n lange tekst komen is geen optie, toch?

„Vervelië” – dat is inderdaad vervelend ja, dat liedje dan, maar Nederland zeker niet, toch?

„Wij Zitten Goed” – die zit goed mis hoor!

„Dikke Lul Drie Bier” – Één twee drie vier: vinger in je reet………
Dat rijmt ook niet maar het dicht wel‼



Dit is waar die elitaire klup die VPRO heet mee op de proppen komt?

2 Opmerkingen:

][ΤΜL Βrошѕеr zei

Op Uitzending Gemist werkt het filpje nog steeds NIET……

][ΤΜL Βrошѕеr zei

Update: inmiddels werkt Uitzending Gemist

Een reactie posten:

Nieuwere post ◄┘Terug ⌂ Oudere post

Translate|Vertaal:

Volgers:

Archief


Locations of visitors to this page
eXTReMe Tracker
Sexy Naked Blogs Personal Blogs BlogRankers.com